2022-09-27
Baltic Pipe: oficjalne otwarcie
Uroczystości w Goleniowie i Szczecinie ...
więcej >>>

2022-09-26
Wyciek gazu na Nord Stream 2
Strefa zagrożenia wokół Bornholmu ...
więcej >>>

2022-09-24
Nordic Council Environment Prize 2022
Sześć nominowanych projektów ...
więcej >>>

2022-09-14
Współpraca Polska-Dania
Wizyty ministrów w Warszawie i na Bornholmie ...
więcej >>>

2022-09-12
Unity Line: Festiwal Podróżników
O Skandynawii na środku Bałtyku ...
więcej >>>

2022-09-08
Finlandia – ostatnia brama dla Rosjan
Zakaz wjazdu dla obywateli Federacji Rosyjskiej ...
więcej >>>

2022-09-03
Islandia: Arctic Festival 15-30 września 2022
Czeska promocja badań przyrody i kultury Arktyki ...
więcej >>>

2022-08-30
Bałtycki szczyt energetyczny z problemami
Odwołane spotkanie na Bornholmie ...
więcej >>>

2022-08-29
Pożar na promie MS „Stena Scandica”
Akcja ratunkowa na Bałtyku ...
więcej >>>

2022-08-18
UWAGA: 19-27 sierpnia - wydłużona realizacja zamówień
...
więcej >>>

2022-08-16
Co najbardziej irytuje norweskich turystów?
Drożyzna problemem numer 1 ...
więcej >>>

2022-08-08
Rekordowe przewozy przez Sund
Most i przeprawa promowa oblegane ...
więcej >>>

2022-08-02
Szwecja: koniec z hulajnogami na chodnikach
Nowe przepisy od września 2022 r. ...
więcej >>>

2022-07-29
Ólavsøka 2022
Narodowe święto Wysp Owczych ...
więcej >>>

2022-07-25
Jonas Vingegaard zwycięzcą Tour de France
Dania oszalała z radości! ...
więcej >>>

2022-07-21
Koniec strajku w SAS
Jest porozumienie z pilotami ...
więcej >>>

2022-07-07
Nexø Sandskulpturpark – park rzeźb z piasku
Nowa atrakcja Bornholmu ...
więcej >>>

2022-07-04
Podwójny numer "Zewu Północy"
Od Disko na Grenlandii po estońską wyspę Kihnu ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2022-06-23

Sankthansaften, Sankt Hans, Midsommar

Tradycje świętojańskie na Północy

Siły przyrody czczone były już w społecznościach prehistorycznych na całym świecie. Kult słońca zajmował w dawnych wierzeniach szczególną pozycję, także w Skandynawii – regionu o ciemnej, długiej i ostrej zimie. Potwierdzają to znaleziska archeologiczne, jak np. symbole solarne, częsty motyw rytów naskalnych. Nic zatem dziwnego, że przesilenia słońca: letnie i zimowe, wyznaczające początek i koniec okresu zimowego były dniami szczególnie świętowanymi.

Kościołowi nie udało się wyplenić tych pogańskich tradycji, więc zaadoptował je do własnych celów. Pogański Yul (przesilenie zimowe) stał się Bożym Narodzeniem, a w letnich obrzędach pojawiła się postać św. Jana.

Przesilenie letnie - noc św. Jana - jest do dziś bardzo ważnym wydarzeniem w Skandynawii. Jego obchody nawiązują do pogańskiego kultu nie tylko słońca, ale także płodności oraz wiary w moc wody i ognia.

Mimo skandynawskiej językowej i historyczno–kulturowej wspólnoty, obchodzone jest ono w różny sposób.

Szwedzki Midsommarafton, w wigilię św. Jana – to tańce i śpiewy (często popularne piosenki dla dzieci) wokół wysokiego słupa lub rodzaju drzewka midsommarstång, udekorowanego wieńcami kwiatów. Zwyczaj ten dotarł ponoć z Niemiec już ok. XIV w. Wiankami z kwiatów przyozdobione są także głowy kobiet i dzieci, uczestniczących we wspólnej zabawie, często w strojach ludowych.

Po tańcach – posiłek. Zgodnie z dość nową, zaledwie stuletnią tradycją, jest to marynowany śledź, z obficie posypaną szczypiorkiem kwaśną śmietaną i młode ziemniaki z koperkiem oraz kieliszek (lub kilka) szwedzkiej okowity i piwo przy kolejnych śpiewach. Na deser – koniecznie świeże truskawki!

W sąsiedniej Danii (i Norwegii) noc świętojańska – Sankthansaften – to noc palenia wielkich ognisk – sankthansbål – z wrzuconymi do nich kukłami czarownic. Od wieków wierzono bowiem w moc ognia, oczyszczającą zwierzynę domową, pola i przyszłe zbiory ze Zła, którego symbolem stała się czarownica.

Obecnie, rozpalenie takiego ogniska często poprzedza krótkie przemówienie lokalnego prominenta. Po nim następuje wspólne śpiewy przy ognisku, początkowo bardzo uroczyste, lecz w miarę wypijanych butelek piwa coraz weselsze, a nawet frywolne.

W Danii nie ma tradycji kulinarnych związanymi z tym świętem.

W Szwecji podobne ogniska – choć bez czarownic – palone są kilka tygodni wcześniej, w noc Walpurgii 30 kwietnia.

Z dawnych tradycji ludowych, wspólną w obu krajach była wiara, że właśnie tej nocy przyroda ma magiczną moc. Dziewczęta w Szwecji mogły zobaczyć we śnie swojego przyszłego małżonka, jeśli umieściły pod poduszką siedem rodzajów świeżo zerwanych kwiatów. Duńskim pannom na wydaniu wystarczał jeden. Za to mogły także ujrzeć przyszłego małżonka w lustrze wody lub śpiąc na nadwodnej łące. Groził im jednak świętojański wąż, który miał zwyczaj pełzać tej nocy po ziemi i „czynić panny brzemiennymi”.

Obecnie, bardziej huczne obchody tego święta często przenoszone są w obu krajach na najbliższą sobotę.

Tekst: Maria Tuniszewska–Ringby, Rønne (Bornholm),
e-mail: mtr (at) bornholmsmuseum.dk, tel. +45 56 95 07 35, www.bornholmsmuseum.dk

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.