2020-07-04
Sol over Gudhjem na szerszych wodach
Tradycyjna potrawa z Bornholmu ...
więcej >>>

2020-07-02
75. rocznica wyzwolenia Bornholmu
Wystawa o sowieckich bombardowaniach ...
więcej >>>

2020-07-01
Szwecja: nowy wymiar walki z lotnictwem
Szaleństwo klimatystów trwa ...
więcej >>>

2020-06-30
Dania: rząd dotuje bilety do muzeów
50% zniżki w ramach Pakietu Letniego ...
więcej >>>

2020-06-29
Krzyż Skandynawii – pokutna pielgrzymka piesza
Pod opieką św. Brygidy z Kopenhagi do Lannavaary ...
więcej >>>

2020-06-27
20 lat przeprawy przez cieśninę Sund
Koncert na… pylonie Øresundsbron ...
więcej >>>

2020-06-25
Dania zmienia ustalenia dotyczące granic
Możliwy wjazd na teren całego królestwa ...
więcej >>>

2020-06-24
Bornholm: będzie gigantyczna farma wiatrowa?
Duński plan zmniejszenia emisji CO2 ...
więcej >>>

2020-06-23
Finlandia otwarła granice (nie wszystkie)
Szwedzi nadal bez prawa wjazdu ...
więcej >>>

2020-06-20
Midsommar 2020: inaczej, niż zwykle
Ålesund: największe ognisko świata jednak zapłonie ...
więcej >>>

2020-06-19
Dania jednak otworzy granice?
Decyzja rządu w Kopenhadze – 25 czerwca 2020 ...
więcej >>>

2020-06-18
Wyspy Owcze: co nowego w kulturze
Sztuka lekarstwem na COVID-19 ...
więcej >>>

2020-06-16
Wyspy Owcze: nie w te wakacje
Turyści z Polski muszą uzbroić się w cierpliwość ...
więcej >>>

2020-06-15
Pociągiem przez Sund już (prawie) normalnie
Kopenhaga – Malmö co 20 minut ...
więcej >>>

2020-06-13
GACHA – pierwszy autonomiczny autobus w Finlandii
Pomyślne próby na ulicach Helsinek ...
więcej >>>

2020-06-12
Urlop w Danii? Dopiero we wrześniu...
Zamknięta granica dla turystów z Polski ...
więcej >>>

2020-06-10
2800 kilometrów przez Szwecję
Agnieszka Dziadek na trasie Smygehuk – Treriksröset ...
więcej >>>

2020-06-08
Dania: więcej noclegów „na dziko”
Korzystna dla wędrowców decyzja Naturstyrelsen ...
więcej >>>

archiwum wiadomości  

2020-06-03

Prom MV „Copenhagen” z rotorem Flettnera

Kolejne ekoprzedsięwzięcie Scandlines

26 maja 2020 r., podczas nocnego postoju w Rostocku, jeden z dwóch pływających na linii Rostock-Gedser (Dania) hybrydowych promów Scandlines – MV „Copenhagen” – został wyposażony w rotor Flettnera. Po przeprowadzonych testach, od początku czerwca MV „Copenhagen” w pełni korzysta już z tej technologii.

Rotor Flettnera, wynaleziony i zastosowany na eksperymentalnych jednostkach jeszcze przed wojną, opiera się na tzw. efekcie Magnusa. Obrotowy cylinder działa jak żagiel, przyczyniając się do ograniczenia emisji szkodliwych związków do atmosfery i oszczędności paliwa.

Zamontowany na MV „Copenhagen” rotor produkcji fińskiej firmy Norsepower mierzy 30 metrów wysokości, ma średnicę pięciu metrów i automatycznie rozpoczyna pracę przy określonej przez operatora prędkości wiatru. Jego zastosowanie pozwoli na zmniejszenie emisji CO2 4-5%.

Instalacja rotoru jest kolejną inwestycją, mającą na celu zmniejszenie emisyjności całej floty Scandlines, która dysponuje obecnie największą liczbą hybrydowych promów na świecie. Na obu trasach Scandlines, łączących Niemcy ze Skandynawią: Rostock-Gedser i Puttgarden – Rødby, pływa ich sześć.

Zabierający na pokład 1300 pasażerów i 460 samochodów MV „Copenhagen” z hydrodynamicznym kadłubem, systemem magazynowania energii, zapewniającym 20-minutowy rejs wyłącznie z napędem elektrycznym, z rotorem Flettnera, tzw. skruberem (płuczką spalin) i innymi proekologicznymi rozwiązaniami należy obecnie do najmniej uciążliwych dla środowiska promów na świecie.

O rotorze Flettnera, MV „Copenhagen” oraz proekologicznej polityce Scandlines traktuje artykuł w najnowszym, 36. wydaniu Magazynu Skandynawskiego „Zew Północy”, dostępnym TUTAJ

Więcej: www.scandlines.pl

Żródło i fot.: Scandlines

wcześniejszy news archiwum wiadomości

  © 2002-2019 by PCIT TRAMP, Szczecin      Opieka techniczna: IKSik.net
Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu umożliwienia składania zamówień oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.